dinsdag 30 mei 2017

Valse e-mail.

Fraude DIGID
Oorspr. Registratienr     PL2100_BVH_2017110928
Gepleegd           vrijdag 28 april 2017 om 7:17
Locatie: Boekel, maar kan echter ook elders gebeuren.

Betrokkene kreeg op 28-04 een mail afkomstig van "noreply@digid.nl" dat men zichzelf opnieuw moest identificeren omdat de kopie van het legitimatiebewijs niet meer geldig was in hun dossier.
Men moest een scan of foto met mail sturen naar digid@identificatiecontrole.nl  om zich opnieuw te legitimeren. Dit is ook gedaan, is allemaal via zijn telefoon gegaan. Er is gelukkig (nog) niets gebeurd maar wel even in gaten houden.


4. Herken valse e-mails
Valse e-mails lijken steeds echter. Ze bevatten echte logo's en ook de websiteadressen lijken echt. Kenmerken van valse e-mails zijn:

U wordt gevraagd om op een link te klikken en/of persoonlijke gegevens door te geven.
De e-mail is niet aan u persoonlijk gericht, maar begint bijvoorbeeld met 'Beste klant' of 'Beste gebruiker'. Criminelen weten uw naam namelijk niet.
Het bericht is in gebrekkig Nederlands geschreven.
De boodschap speelt in op angstgevoelens. U moet bijvoorbeeld direct reageren anders wordt uw account stopgezet.
De e-mail komt in uw spamfilter terecht.
De link in de e-mail komt niet uit op de echte DigiD website.
Heeft u een valse e-mail ontvangen? Wij weten er graag van! Stuur hem alstublieft door naar valse-email@digid.nl

Geen opmerkingen: